Ga direct naar inhoud

Mijn SKB

Het persoonlijke online zorgportaal voor patiënten

Bent u patiënt (geweest) bij het SKB? Dan kunt u uw medisch dossier digitaal inzien. Via uw persoonlijke online zorgportaal... Mijn SKB! Mijn SKB is beschikbaar voor alle patiënten met een DigiD. Ook voor kinderen en ouders of verzorgers die het gezag over het kind uitoefenen. Mijn SKB is continu in ontwikkeling. Het online zorgportaal wordt verder ontwikkeld en zullen er steeds meer mogelijkheden beschikbaar zijn.

Let op!

Op dit moment werken wij aan de informatie die in Mijn SKB wordt getoond. Daardoor staat informatie mogelijk op een andere plek of is tijdelijk niet zichtbaar. Wij vragen hiervoor uw begrip. Lab-uitslagen die door de huisarts zijn aangevraagd, worden sinds 1 september niet meer getoond in Mijn SKB. Hiervoor verwijzen wij u naar uw huisarts of persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). 

Inloggen Mijn SKB

Wat is Mijn SKB?

Mijn SKB is het persoonlijke online zorgportaal voor alle patiënten van het SKB. Eén centrale plek voor al uw medische informatie. Met Mijn SKB kunt u in een beveiligde omgeving uw medische informatie van het SKB inzien.

Meer informatie over Mijn SKB

Heeft u vragen?

  • Heeft u een zorginhoudelijke vraag? Bespreek dit dan tijdens uw volgende afspraak met uw zorgverlener of neem contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.   
  • Heeft u vragen over inloggen met DigiD? Neem dan contact op met DigiD of bel naar 088 123 65 55 (op werkdagen tussen 8.00 en 22.00 uur).
  • Heeft u vragen over Mijn SKB? Kijk bij de veelgestelde vragen of uw vraag hierbij staat. Staat deze hier niet bij? Neem dan contact op met de helpdesk per mail. De helpdesk is dagelijks telefonisch bereikbaar via 0543 - 54 44 55.

 

 

Veelgestelde vragen over Mijn SKB

Algemeen
add

Hoe maak ik de tekst van Mijn SKB groter op mijn computer/beeldscherm?

Voor alle websites, waaronder Mijn SKB, kunt u de grootte van de letter aanpassen in de internetbrowser. U kunt letters vergroten met behulp van toetsen op uw toetsenbord:

  • Vergroten: druk tegelijkertijd op de CTRL en + (plus) knop
  • Verkleinen: druk tergelijkertijd op de CTRL en - (min) knop
  • Klaar met vergroten of verkleinen? In sommige browsers gaat u terug naar de oorspronkelijke grootte door tegelijkertijd op de CTRL en 0 (nul) klop te drukken
DigiD en veiligheid
add

Waarom DigiD?

Gaat u naar uw gemeentehuis, of naar het loket van een andere overheidsinstelling? Dan moet u in veel gevallen uw identiteitskaart, paspoort of rijbewijs laten zien. Zo weet de overheid wie u bent. Op internet kunt u laten zien wie u bent door in te loggen met uw DigiD. Om de veiligheid van uw medische gegevens te beschermen kunt u alleen inloggen bij Mijn SKB als u een DigiD heeft.

Is inloggen met DigiD veilig?

Het SKB vindt uw privacy belangrijk en daarmee ook de beveiliging van uw (medische) gegevens online. Mijn SKB is een beveiligde omgeving. U logt in met uw DigiD en als extra beveiliging heet u ook een DigiD sms-code of de DigiD app nodig om in te loggen. Wanneer u inlogt met uw DigiD, wordt er een beveiligde verbinding tot stand gebracht tussen DigiD en uw computer, laptop of tablet. Alle gegevens tussen uw computer, laptop of tablet en DigiD worden hierdoor versleuteld. De beveiligde verbinding herkent u aan het hangslotje in de adresbalk (link naar de website) of rechts onderin uw internetbrowser. Kijk voor meer tips op www.digid.nl/veiligheid.

Waarom heb ik een DigiD code met sms-functie nodig?

Het SKB hecht erg veel waarde aan de bescherming van de medische gegevens en privacygevoelige informatie van haar patiënten. Daarnaast willen we onze patiënten de mogelijkheid bieden om op een zo veilig mogelijke manier de eigen medische gegevens in te zien en informatie uit te wisselen met de zorgverlener. De controle met sms-code zorgt voor deze extra veiligheid. Zelfs als iemand uw DigiD-code in handen krijgt, zal inloggen niet gaan omdat zij dan ook over uw (mobiele) telefoon moeten beschikken. Bovendien kunt u eenvoudiger uw wachtwoord herstellen als u deze ooit vergeet.

Ik heb een DigiD gebruikersnaam en wachtwoord, maar geen sms-code. Hoe zet ik de sms-code aan?

Het instellen van de extra controle met een sms-code doet u op de website van DigiD bij uw instellingen. Let op: binnen drie werkdagen ontvangt u een brief per post van DigiD waarin een activeringscode staat vermeld. Met de activeringscode kunt u inloggen met sms-code activeren.
1. U logt in met uw gebruikersnaam en wachtwoord op www.digid.nl. Klik op 'inloggen Mijn DigiD' rechts bovenin het scherm.
2. Ga naar 'Inlogmethoden'. Daar klikt u op de link 'Extra controle via sms instellingen'.
3. Onder 'Extra controle via sms' klikt u op 'Controle via sms aanvragen'. Vul hier uw gegevens in. Als u een gesproken sms bericht wilt ontvangen, dan kunt u dat hier ook instellen.
4. Log vervolgens uit door rechts bovenin op 'Uitloggen' te klikken.
5. Binnen drie werkdagen ontvangt u per post een brief met een activeringscode en instructie. Na het activeren met deze code kunt u inloggen op Mijn SKB met uw DigiD.

Hoe kan ik gebruikmaken van de DigiD app om in te loggen?

In plaats van inloggen met uw gebruikersnaam, wachtwoord en sms-code, kunt u inloggen met de DigiD app. U kunt de DigiD app downloaden in de App Store (Apple apparaten) en in Google Play (Android apparaten). Na het downloaden van de DigiD app op uw tablet of smartphone kunt u de DigiD app activeren. Lees meer over het activeren van uw DigiD.

Ik woon in het buitenland en sta niet in de Nederlandse Basisregistratie Personen (BRP), maar ben wel patiënt bij het SKB. Kan ik gebruik maken van Mijn SKB?

Ja, dat kan. Dit gaat alleen op een andere manier dan wanneer u wel geregistreerd staat in het BRP. Hiervoor moet u ten minste geregistreerd staan in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI), speciaal voor Nederlanders woonachtig in het buitenland. Daarnaast heeft u nodig:

  • de Nederlandse nationaliteit
  • een geldig Nederlands paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart
  • een burgerservicenummer (BSN) / persoonsnummer
  • een telefoonnummer waarop u sms-berichten kunt ontvangen (dit kan vaak ook op een vaste telefoon in de vorm van een gesproken bericht)
  • een e-mailadres

Let op: na het aanvragen van uw DigiD ontvangt u géén brief, maar een baliecode. Met de baliecode gaat u binnen 30 dagen (Nederlandse tijd) naar één van de DigiD balies om uw DigiD activeringscode te ontvangen. Mogelijk moet u eerst een afspraak maken. Bekijk voor meer informatie de pagina 'DigiD in het buitenland' of bel met de helpdesk van DigiD. Bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 22.00 uur via telefoonnummer 088 123 65 55 (lokaal tarief) of kijk op www.digid.nl/contact.

Inlogproblemen
add

Als ik wil inloggen kom ik op een wit scherm of een pagina met een algemene foutmelding van de internetbrowser. Wat is er aan de hand?

Waarschijnlijk voldoet de software op uw computer, laptop, tablet of mobiele telefoon niet meer aan de minimale beveiligingseisen van DigiD. Sinds 13 mei 2019 is het niet meer mogelijk om in te loggen met DigiD als u gebruik maakt van een verouderd besturingssysteem. Met een verouderd besturingssysteem kunt u niet meer inloggen met uw DigiD. In dat geval moet u het besturingssyseem en de internetbrowser updaten naar de meest recente versie.
Klik hier om te controleren of uw besturingssysteem en internetbrowser voldoen aan de minimale eisen. Als u vervolgens twee groene vlakken op uw beelscherm ziet, dan voldoen uw besturingssysteem en inernetbrowser aan de minimale eisen.

Heeft u vragen of opmerkingen over inloggen met DigiD? De helpdesk van DigiD is bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 22.00 uur via telefoonnummer 088 123 65 55 (lokaal tarief) of kijk op www.digid.nl/contact.

Persoonlijke gegevens
add

Kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen in Mijn SKB?

Ja. Ga in Mijn SKB naar 'Mijn gegevens'. Daar vindt u al uw persoonlijke gegevens, zoals uw adresgegevens, contactgegevens en gegevens over uw huisarts en zorgverzekeraar. Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen, en dat u ons toestemming geeft om via e-mail met u te communiceren.  Zo helpt u ons om makkelijk en veilig met u in contact te komen. Controleer daarom uw gegevens en wijzig deze indien nodig. 

Waarom is het belangrijk dat mijn persoonlijke gegevens zijn ingevuld?

Het is belangrijk dat de juiste persoonlijke gegevens bij ons bekend zijn, zoals uw e-mailadres en telefoonnummer. Zo helpt u ons om makkelijk en veilig met u in contact te komen.

Medisch dossier en uitslagen bekijken
add

Kan ik het dossier van mijn kind bekijken?

Ja, Mijn SKB is beschikbaar voor alle patiënten van het SKB met een persoonlijke DigiD. U mag het medisch dossier inzien. 

Welke informatie kan ik inzien?

Mijn SKB biedt een zo volledig mogelijk overzicht van uw medische gegevens en uitslagen. Sinds de start van het vernieuwde zorgportaal (1 september 2023) is uw medisch dossier op Mijn SKB deels gevuld en zijn gegevens zichtbaar. Dat betekent dat u verslagen van afspraken van voor die datum niet in Mijn SKB ziet staan, met uitzondering van de labuitslagen. Labuitslagen van voor deze datum worden ook getoond. Lab-uitslagen die door de huisarts zijn aangevraagd, worden sinds 1 september niet meer getoond in Mijn SKB. Hiervoor verwijzen wij u naar uw huisarts of persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). 

In uw medisch dossier vindt u uw diagnoses, medicatieoverzicht, patiëntbrieven (correspondentie van uw zorgverlener naar u, uw huisarts of een andere zorgverlener), resultaten van metingen die bij u zijn uitgevoerden openstaande vragenlijsten.

Staan verslagen van mijn ziekenhuisopname in Mijn SKB?

Helaas zijn de verslagen van uw ziekenhuisopname momenteel niet beschikbaar in Mijn SKB.

Staan verslagen van de afspraak met mijn arts in Mijn SKB?

Helaas zijn de verslagen van uw afspraak met uw arts momenteel niet beschikbaar in Mijn SKB.

Zijn de uitslagen van onderzoeken direct zichtbaar?

Uitslagen van onderzoeken afgenomen ná 1 september 2023  zijn inzichtelijk. De uitslagen van onderzoeken (laboratorium-, weesel- en microbiologisch onderzoek en onderzoeken van Radiologie en Nucleaire Geneeskunde) zijn direct nadat ze door het laboratorium of de behandelend arts zijn goedgekeurd zichtbaar in Mijn SKB. Uw behandelaar zal de uitslagen met u bespreken tijdens uw volgende afspraak. Wijzig nooit, op basis van uitslagen, zonder overleg met uw arts uw medicatie-inname.

Kan ik beeldmateriaal, zoals scans en röntgenfoto's bekijken?

U kunt in Mijn SKB geen beeldmateriaal zoals scans of röntgenfoto's bekijken. Kopieën van het beeldmateriaal kunt u opvragen bij de afdeling Radiologie. Het telefoonnummer van de afdeling Radiologie is 0543 54 46 20. Neemt u bij het ophalen van de kopieën een geldig legitimatiebewijs mee.

E-consult
add

Wat is een e-consult?

Met een e-consult kunt u in Mijn SKB schriftelijk contact opnemen met uw zorgverlener. Een e-consult is een soort e-mail aan uw arts of de afdeling waar u onder behandeling bent. Met een e-consult kunt u onder meer vragen stellen aan uw arts of gegevens wijzigen.

Hoe lang duurt het voordat een zorgverlener reageert op een e-consult?

Een zorgverlener zal niet direct reageren op uw vraag of bericht in een e-consult. De zorgverlener streeft ernaar om binnen twee werkdagen te reageren op uw e-consult. NB: een e-consult is niet geschikt als er sprake is van spoed met betrekking tot uw gezondheid. Neem in dat geval contact op met uw huisarts, de afdeling van het SKB waar u onder behandeling bent of bel 112.

Kan ik een bijlage toevoegen aan een e-consult?

Op dit moment kunt u geen bijlage toevoegen aan een e-consult.

Wie kunnen mijn e-consulten lezen?

Uw e-consulten worden opgeslagen in uw elektronisce patiëntendossier (EPD). Alle zorgverleners die rechtstreeks bij uw behandeling zijn betrokken hebben toegang tot de gegevens in uw dossier, voor zo ver dat nodig is om hun werkzaamheden te verrichten. Dat betekent dat zij ook uw e-consulten kunnen lezen.

Afspraken
add

Kan ik altijd via Mijn SKB een afspraak maken?

Bij ongeveer 25% van de normale verwijzingen van uw huisarts naar het SKB is het mogelijk om zelf online uw afspraak te maken. Sommige afspraken kunt u niet zelf online maken. Bijvoorbeeld als er voorafgaand aan uw afspraak een foto nodig is of als een afspraak bij een specifieke arts moet plaatsvinden. In dat geval kunt u, zoals altijd, telefonisch contact opnemen met de polikliniek voor het maken van een afspraak. Dat kan ook al u om andere redenen de afspraak niet online kunt of wilt maken. Ook herhaal- en spoedafspraken kunnen nog niet zelf online gepland worden.

*We blijven werken aan de ontwikkeling van het maken van een afspraak via Mijn SKB.

Voor welke poliklinieken kan ik zelf online een afspraak maken?

Het gaat om (een deel van) de verwijzingen voor de poliklinieken Chirurgie, Dermatologie, Keel-, Neus- en Oorheelknunde (KNO), Longgeneeskunde, Neurologie, Oogheelkunde, Orthopedie, Reumatologie en Urologie. We blijven werken aan de ontwikkeling van het maken van een afspraak via Mijn SKB.

Hoe weet ik of ik zelf online een afspraak kan maken?

Als u een verwijzing heeft gekregen van uw huisarts, kunt u uw afspraak misschien wel zelf online maken. U heeft van uw huisarts een brief ontvangen (geprint of per e-mail), waarop staat aangegeven of u voor de verwijzing van uw huisarts zelf online een afspraak kunt maken. Als uw e-mailadres bekend is bij het SKB, ontvangt u van ons een e-mail als de verwijzing voor u klaar staat in Mijn SKB. U kunt dan met uw persoonlijke DigiD inloggen en de afspraak zelf maken in Mijn SKB.

Heb ik een verwijzing nodig van mijn huisarts om een afspraak te maken?

Ja, u heeft altijd een verwijzing nodig van de huisarts (of uw specialist) om een afspraak te kunnen maken. U krijgt van uw huisarts een brief (geprint of per e-mail), waarop staat aangegeven of u voor de verwijzing van uw huisarts zelf online een afspraak kunt maken.

Ik kom net van de huisarts. Wanneer kan ik zelf mijn afspraak maken?

Een ZorgDomein verwijzing staat direct voor u klaar in Mijn SKB, zodra de huisarts uw verwijzing heeft verstuurd. Het kan zijn dat wij de verwijzing van uw huisarts later ontvangen. Daarom krijgt u bij het plannen van uw afspraak alleen afspraakopties te zien vanaf de volgende dag.

Wat is een verwijzing via ZorgDomein of met een ZD-nummer?

De (huis)artsen gebruiken het systeem ZorgDomein (ZD) om patiënten online naar het Streekziekenhuis Koningin Beatrix te verwijzen. Een ZD-verwijzing geeft de mogelijkheid om via Mijn SKB een afspraak in te plannen voor een deel van de poliklinieken.

Ik ga voor het eerst naar het SKB. Waarom staat mijn verwijzing niet in Mijn SKB?

Als u als patiënt nog niet bekend bent in het Streekziekenhuis Koningin Beatrix, duurt het maximaal 24 uur voordat uw uw dossier is aangemaakt en uw BSN is gecontroleerd. Als dat is gebeurd, kunt u met uw persoonlijke DigiD inloggen bij Mijn SKB. Daar staat de verwijzing voor u klaar en kunt u zelf de afspraak maken.

Hoeveel afspraakopties krijg ik te zien?

U krijgt in eerste instantie de eerste 10 vrije afspraakopties te zien. Als deze afspraakopties u niet uitkomen, kunt u via 'meer opties' zoeken naar meer afspraakopties.

Ik wil zelf een afspraak maken via Mijn SKB, maar krijg geen of weinig afspraakopties in beeld. Wat nu?

U kunt telefonisch contact opnemen met de polikliniek waarvoor u een afspraak wilt maken. De polikliniekmedewerker helpt u graag verder.

Kan ik een afspraak wijzigen, verplaatsen of annuleren via Mijn SKB?

Nee. Op dit moment is het niet mogelijk om via Mijn SKB afspraken te wijzigen, verplaatsen of annuleren. Ook niet als u een afspraak online heeft gemaakt via Mijn SKB. Wilt u een afspraak wijzigen, verplaatsen of annuleren, dan kunt u contact opnemen met de polikliniek.

Ik wil een afspraak maken voor de buitenpolikliniek in Eibergen. Kan dat?

Bij elke afspraakoptie staat aangegeven of de afspraak in Winterswijk of Eibergen is. Helaas kunt u niet filteren op locatie. Als de afspraak is gemaakt, staat deze met een duidelijke vermelding van locatie Winterswijk of Eibergen in uw afsprakenoverzicht.

Kan ik een afspraak maken bij een arts naar voorkeur?

U kunt op zoek gaan naar een afspraakoptie bij een specifieke arts. Helaas kunt u niet vooraf filteren op arts.

Ik wil of kan niet zelf online een afspraak maken. Wat nu?

Dat is geen probleem. U kun dan, zoals altijd, telefonisch contact opnemen met de polikliniek voor het maken van een afspraak. Wilt u een herhaal- of spoedafspraak maken, dan kunt u dit ook alleen telefonisch doen.

Waarom kan ik alleen telefonisch een afspraak maken als de MRSA-bacterie ooit bij mij is aangetoond?

In sommige gevallen zijn er speciale voorzorgsmaatregelen nodig om verspreiding van de MRSA-bacterie in het ziekenhuis te voorkomen. Onze medewerker zal dit telefonisch met u bespreken. Om deze maatregelen te kunnen nemen moet voorafgaand aan uw polikliniekbezoek duidelijk zijn of u (nog steeds) drager bent van deze bacterie. Meer informatie vindt u in de folder MRSA.

Vragenlijsten
add

Wat gebeurt er als ik mijn vragenlijst niet invul/verstuur voorafgaand aan mijn afspraak?

Als u de vragenlijst (onder 'Actielijst') in Mijn SKB niet invult en afrondt, zult u in veel gevallen de papieren vragenlijst nog moeten invullen voorafgaand aan uw afspraak in het ziekenhuis. Toch vragen we u om de vragenlijst via Mijn SKB in te vullen. Online uw vragenlijst invullen heeft vele voordelen. Bijvoorbeeld dat u de vragenlijst kunt invullen op een moment wanneer u dat uitkomt, u kunt rustig de tijd nemen om na te denken over uw antwoorden en u hoeft niet in het ziekenhuis in de wachtkamer de vragenlijst nog in te vullen.

Wat moet ik doen als ik iets fout heb ingevuld op mijn vragenlijst?

Als u de vragenlijst heeft ingevuld en verzonden kunt u deze niet meer wijzigen. U kunt de antwoorden nog wel bekijken. Als u een fout heeft gemaakt of niet de juiste informatie heeft ingevuld moet u dit tijdens de afspraak met uw zorgverlener aangeven. U kunt de vragenlijst tussendoor niet opslaan.

Kan ik een vragenlijst tussentijds opslaan?

Als u een vragenlijst invult, kunt u deze niet tussentijds opslaan of naar een andere pagina gaan. In dat geval bent u al uw ingevulde antwoorden kwijt. Als u 15 minuten lang niets doet in Mijn SKB wordt u automatisch uitgelogd. Niet opgeslagen gegevens gaan dan verloren.

Inzage-kalender
add

Wat is de inzage-kalender?

In de inzage-kalender ziet u of en door welke medewerkers uw medisch dossier van het SKB is geraadpleegd. Dit kunnen zorgverleners zijn die u heeft gezien of gesproken tijden uw bezoek aan de polikliniek of tijdens een ziekenhuisopname, maar ook zorgverleners die op afstand bij uw behandeling waren betrokken. Daarnaast zijn er medewerkers van ondersteunende afdelingen die geen zorgverlener zijn, maar wel uw gegevens beheren en/of bewerken. U ziet alleen de functie en afdeling van de medewerker.

Wat wordt verstaan onder zorgverleners?

Zorgverleners zijn medewerkers die medische zorg aan u verlenen. Dit zijn bijvoorbeeld de medisch specialist (arts) of arts-assistent, de verpleegkundige of een therapeut.

Wat wordt verstaan onder zorgverleners op afstand?

Zorgverleners op afstand zijn zorgverleners die wel bij uw behandeling zijn betrokken, maar die u niet heeft gezien of gesproken tijdens uw verblijf in het ziekenhuis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een radioloog die uw röntgenfoto's beoordeelt of een collega-arts die is geraadpleegd door uw behandelend arts.

Waarom hebben niet-zorgverleners toegang tot mijn dossier?

Medewerkers van ondersteunende afdelingen beheren en verwerken uw gegevens zodat de zorgverleners zich zoveel mogelijk kunnen richten op de patiëntenzorg. Voorbeelden van niet-zorgverleners zijn: een medische secretaresse die uw afspraken maakt, een planningsmedewerker die uw opname of operatie plant, een ICT-medewerker die de computersystemen onderhoudt en 'eindgebruikers' begeleidt, de apotheek-medewerker die uw medicatie beheert en de financiële administrateur die zorgt dat gegevens correct bij uw zorgverzekeraar worden aangeleverd.

Waarom toont het overzicht geen namen van medewerkers?

Om de privacy van onze medewerkers te waarborven toont het overzicht alleen de functieomschrijving en afdeling van de medewerkers.

Kan ik zien welke informatie van mijn dossier is geraadpleegd?

Nee, het overzicht toont alleen de datum waarop en welke medewerkers uw dossier hebben geraadpleegd. Dit zegt verder niets over welke informatie door de medewerkers is geraadpleegd.

Ik zie een regel met de functie 'Patiënt' in het overzicht staan. Wat betekent dit?

Wanneer u inlogt bij Mijn SKB, wordt dit ook geregistreerd als raadpleging van uw dossier. Dit wordt als een regel met de functie 'Patiënt' in het overzicht gepresenteerd.

Mijn SKB voor kinderen
add

Kan ik het dossier van mijn kind bekijken?

Mijn SKB is sinds 1 juli 2020 ook beschikbaar voor kinderen met een persoonlijke DigiD. Bent u (pleeg)ouder of verzorger met het wettelijk gezag over uw kind? Dan kunt u met de persoonlijke DigiD van uw kind inloggen in Mijn SKB. Hiervoor gelden wel een aantal maatregelen:

  • Uw kind is jonger dan twaalf jaar: u kunt inloggen bij Mijn SKB met de persoonlijke DigiD van uw kind.
  • Uw kind is tussen de twaalf en zestien jaar: er moet wederzijdse goedkeuring zijn. Uw kind kijkt en beslist mee.
  • Uw kind is ouder dan zestien jaar: hij of zij logt zelf in bij Mijn SKB met zijn of haar persoonlijke DigiD.

Let op! Als (pleeg)ouder en verzorger bent u te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het juiste beheer van de DigiD van uw kind en daarmee de toegang tot Mijn SKB. Bij kinderen jonger dan zestien jaar geldt dat dit onderling goed geregeld en afgestemd dient te zijn. Als uw kind zestien jaar wordt, moet de persoonlijke DigiD volledig overgedragen worden aan uw kind, waarbij ook het telefoonnummer van uw kind gekoppeld wordt.

Het Streekziekenhuis Koningin Beatrix, de specialisten en medewerkers dragen geen verantwoordelijkheid voor eventueel onjuist gebruik en beheer van de DigiD van uw kind. Bij constatering van onjuist gebruik of beheer, heeft het ziekenhuis de mogelijkheid de toegang tot Mijn SKB van uw kind te sluiten.

Wat heb ik nodig om een DigiD voor mijn kind aan te vragen?

Heeft u het wettelijk gezag over uw kind, dan kunt u voor een kind tot zestien jaar een persoonlijke DigiD aanvragen via de website DigiD.nl. U heeft hiervoor het BSN van het kind nodig. Ieder kind dat bij de geboorte wordt ingeschreven in het bevolkingsregister ontvangt na enkele weken automatisch een bugerservicenummer (BSN). Met het BSN van uw kind kunt u een DigiD aanvragen.

Ik oefen het wettelijk gezag over mijn kind niet uit. Mag ik toch met de DigiD van mijn kind inloggen?

Nee. U mag geen DigiD voor uw kind aanvragen en u mag niet inloggen met de gegevens van uw kind. Dit mag alleen een ouder of verzorger doen die het wettelijk gezag uitoefent over het kind.

Wie is verantwoordelijk voor het juiste gebruik en beheer van de DigiD van mijn kind?

Als (pleeg)ouder en verzorger bent u te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het juiste beheer van de DigiD van uw kind en daarmee de toegang tot Mijn SKB. Bij kinderen jonger dan zestien jaar geldt dat dit onderling goed geregeld en afgestemd dient te zijn. Als uw kind zestien jaar wordt, moet de persoonlijke DigiD volledig overgedragen worden aan uw kind, waarbij ook het telefoonnummer van uw kind gekoppeld wordt.
Het Streekziekenhuis Koningin Beatrix, de specialisten en medewerkers dragen geen verantwoordelijkheid voor eventueel onjuist gebruik en beheer van de DigiD van uw kind. Bij constatering van onjuist gebruik of beheer, heeft het ziekenhuis de mogelijkheid de toegang tot Mijn SKB van uw kind te sluiten.

Iemand anders dan de ouder/verzorger die het wettelijk gezag uitoefent over het kind heeft de beschikking over de DigiD van mijn kind. Wat kan ik doen?

Als de DigiD van uw kind in handen is van onbevoegden, is dat aan te merken als misbruik en identiteitsfraude. U kunt de DigiD opheffen via ‘Mijn DigiD’ op www.digid.nl en een nieuwe DigiD aanvragen met een andere gebruikersnaam en wachtwoord. De oude DigiD gegevens zijn dan onbruikbaar.

Hoe draag ik de DigiD van mijn kind op de juiste wijze over als hij of zij zestien jaar wordt?

Als uw kind zestien jaar wordt, gelden de regels voor volwassenen. Uw kind is zelf eigenaar van het medisch dossier en kan zelfstandig inloggen op Mijn SKB zonder toestemming van de ouders. Om de DigiD op de juiste wijze over te dragen aan uw kind, is het nodig dat uw kind inlogt op www.digid.nl. Daarna kan hij of zij het gekoppelde e-mailadres en telefoonnummer wijzigen. Een andere mogelijkheid is dat uw kind zijn of haar DigiD opnieuw aanvraagt. Daarmee worden de oude gegevens onbruikbaar.

Kan ik een afspraak voor mijn kind maken of verplaatsen in Mijn SKB?

Als uw kind een verwijzing heeft gekregen van de huisarts, kunt u deze afspraak misschien wel zelf online plannen. Bij ongeveer 25% van alle normale verwijzingen voor de poliklinieken Chirurgie, Dermatologie, Keel-, Neus- en Oorheelkunde (KNO), Longgeneeskunde, Neurologie, Oogheelkunde, Orthopedie, Reumatologie en Urologie is het mogelijk om zelf online de afspraak te maken. Helaas is het nog niet mogelijk om via Mijn SKB een afspraak te maken met de kinderarts of voor de polikliniek Kindergeneeskunde. Dit heeft te maken met de afspraakspecificaties die verbonden zijn aan de reden waarvoor u komt. Voor de polikliniek Kindergeneeskunde kunt u telefonisch of aan de balie bij de polikliniek een afspraak maken. Het is niet mogelijk om via Mijn SKB afspraken te wijzigen, verplaatsen of annuleren. Ook niet als u een afspraak online heeft gemaakt via Mijn SKB. Neem dan contact op met de polikliniek.

Ik heb bezwaar tegen het openstellen van het medisch dossier van mijn kind. Wat kan ik doen?

U kunt bij de behandelend arts een verzoek indienen voor het afschermen van de digitale toegang tot het medisch dossier van uw kind. Met de DigiD kan dan niet langer worden ingelogd op de Mijn SKB van uw kind.

Direct naar